Invatamantul superior: cangrena

In loc de a se vindeca, ranile invatamantului superior romanesc au devenit cangrene urat mirositoare. “Sistemul” este populat astazi cu tinere vlastare, in aparenta neatinse de “vechile mentalitati”. Insa, noua generatie a crescut si s-a format la umbra vechilor “barzi ai educatiei”.

Rezultatul? Un sistem ierarhic stramb, autosuficient si, mai ales, profund viciat.

Lorzii sistemului

La umbra indiferentei guvernamentale (si, adesea, beneficiind de complicitatea factorilor de decizie), “dascalii de scoala veche” au facut ce au stiut ei mai bine: si-au construit un stat in stat (avand la baza o increngatura complicata de relatii financiare si nepotisme), devenind Lorzii sistemului: stapani absoluti conducand dupa propriul plac si, in unele cazuri, din umbra.

Un sistem in care loialitatea fata de Lord este meritul suprem, calcatul pe cadavre – o practica fireasca, iar viciul (incurajat fatis de vreme ce implica – macar la nivel moral – acceptarea controlului) – o moneda de schimb.

Cangrena

Nu este niciun secret: multe dintre lucrurile invate astazi in facultati nu au nici cea mai mica valoare practica. Am facut aceasta afirmatie in repetate randuri, aducand insa si o cuvenita completare: in cele din urma, menirea facultatii este de a asigura viitorului absolvent un fond de cunostinte primare si de a-i oferi un sistem prin care sa-si valideze cunostintele ulterioare. Ca urmare, am privit intotdeauna aceasta schiopatare a sistemului de invatamanant ca pe un rau necesar.

Problemele apar abia in momentul in care dascalii nu numai ca obliga studentii sa isi insuseasca notiuni cu mult depasite, dar, incapabili de a tine pasul cu timpurile, isi poleiesc ignoranta cu un academic orgoliu si calca in picioare pana si bruma de “sete de cunoastere” care a mai ramas in randurile invataceilor.

S-a ajuns astfel ca intre ceea ce spune profesorul si ceea ce spune seminaristul sa nu exista vreo legatura, ca propunerile cu tenta sexuala sa treaca din cancelarii in salile de clasa (si – culmea academismului! – sa fie “inocent” inserate in “studiile de caz”), ca mimetismul sa fie preferat creativitatii, iar cacofonia neuronala sa fie mai pretuita decat gandirea. Si cate si mai cate…

Invatamantul superior romanesc este cangrenat. Si, in sunet de fanfare, trupul sau livid pozeaza in fotomodel.

Recomandări

13 comentarii

  1. Foarte adevarat, Sorin. E bine s-o reamintim. Intrebarea este daca putem face ceva.

  2. Sorin Tudor

    @ Dragos,

    Poate ca de vine e ploaia de afara, dar eu sunt extrem de pesimist…

  3. Sorin, atata timp cat eu, ca proaspat student, invat la facultate windows 98, nu pot decat sa aclam ce spui:) motivatia pentru care invat asta?
    E BAZA!

  4. E unul dintre cele mai triste articole despre invatamantul romanesc pe care le-am citit. Pentru ca rezuma tot. Nu da cifre, nu da nume, dar toata lumea stie despre ce este vorba. Stiu ca si tu ai fost prof, deci cred ca stii chiar si mai bine.

    @Dragos – in ceea ce priveste solutia, una temporara ar fi invatamantul privat de calitate exceptionala; era vorba ca fundatia dinu patriciu sa introduca ceva; in bulgaria s-a intamplat – vezi American University of Bulgaria

  5. Hai mai baieti sa va spun o poveste:
    Cand eram in facultate (Poli – Transporturi – Autovehicule Rutiere) unu din profi a vrut sa modernizeze unul din cursuri numit Dinamica Autovehiculelor si sa creeze o colaborare cu univetsitati din vest si sa preluam macar o parte din cursurile lor. S-a spus NU! Stiti care a fost motivatia: PAI DACA INVATAM DIRECT CUM E FACUT UN SUBARU IMPREZA, NU AVEM “BAZA” FORMATA! Pai si cu ce ma ajuta pe mine ca stiu toate suruburile lu’ ARO 244?
    P.S. Solutia cred ca ar fi ca de intatamantul nostru ca si de multe altele de la noi, sa se ocupe niste nemti! 🙁

  6. Ufff Sorin, nu-mi place, dar iti dau dreptate. 🙁

  7. Sorin, daca ai vreodata timp sa citesti mai mult in directia asta, eu acum tocmai citesc un raport McKinsey (probabil cea mai titrata firma de consultanta din lume) despre performantele sistemelor educationale si cum pot fi ele imbunatatite. E foarte profesionist facut. http://www.nctq.org/p/publications/docs/mckinsey_education_report_20071202070650.pdf

  8. […] in definitiv, doar sistemul e de vina pentru asta, daaa?! Si, mega-definitiv, stie el mai bine cum sa se descurce in viata. Pentru ca, […]

  9. Sorin Tudor

    @ Corina,

    Multumesc mult pt link. Si, da, mai intereseaza!

  10. Corina, nu vreau sa par impertinent, dar nu i-ai face tu un rezumat pe blogul tau? Ca asa as putea da si eu un link catre rezumat, ca altfel lumea mai greu citeste un material de 56 de pagini.

Adaugă comentariu