Traian Basescu: greseli strategice

Am promis, cu ceva timp in urma, ca voi spune care sunt, in opinia mea, greselile strategice ale campaniei lui Traian Basescu.

Voi incepe prin a spune ca ma refer la campanie si nu la site. Site-ul imi place si admir sincer eforturile pe care echipa din spatele sau le depune pentru a comunica eficient.

Mai mult, voi privi cacofonia prezenta pe homepage ca pe o simpla scapare (in definitiv, in aceasta campanie, au fost si alte cacofonii).

Cu toate acestea, cred ca strategia folosita in aceasta campanie are greseli conceptuale. Iata cateva dintre ele:

  • “Electoratul online” este, intr-o proportie covarsitoare, in “tabara lui Basescu”. A cheltui energie pentru a convinge acest electorat sa fie si mai mult de partea lui Basescu este la fel de eficient ca a convinge utilizatorii de internet sa foloseasca Google. Este o realitate si ar fi trebuit sa fie fundamentul unei campanii in care timpul este pretios;
  • “Electoratul online” nu este in mod necesar pro-Basescu. Ci este, mai degraba, un electorat care nu voteaza cu adversarii politici ai Presedintelui. De aici ar fi trebuit sa rezulte obiectivul principal: acela de a determina utilizatorii de Internet sa participe la vot. Mesajul “Arata-le ca tu ai puterea” este mai mult o invitatie la sustinere online, decat o incercare de a indrepta spre urne oamenii tentati sa mearga la iarba verde.
  • In ideea de a simpatiza cu Traian Basescu, a fost scos la lumina “cetateanul suspendat“. Logica electorala spune insa exact contrariul: cetatenii ar trebui sa mearga la vot si sa demonstreze astfel ca drepturile si vointa lor nu au putut fi suspendate prin suspendarea Presedintelui.
  • Ne aflam intr-un an in care blogurile isi arata puterea. O simpla scrisoare adresata bloggerilor ar fi determinat (si mai) multi dintre acestia sa fie sustinatori (si mai) ferventi ai mesajelor campaniei. O scrisoare care, insa, n-a existat.
  • Nu cred ca “Nu demiterii presedintelui Basescu” este mesajul cel mai potrivit. Efectele negatiei asociate imaginii Presedintelui si ale cuvantului “demitere” se pot arata, pe termen mediu, nocive. Si aceasta pentru a nu mai vorbi de cele doua prezente pe homepage ale lui “Am gresit?” si de electoratul care stie zicala “cine se scuza, se acuza”.

Concluzii? Cifra de 14.971 de vizitatori inregistrati pe Basescu.ro in ziua de dupa suspendare nu a fost atinsa nici astazi, in conditiile in care Basescu la tinta 2 si campania online au inceput sa-si arate din plin efectele. Chiar daca aceste efecte s-au vazut si in numarul de vizitatori absolut unici, o intrebare ramane: cati dintre acestia se vor prezenta la vot?

Sau, mai corect spus: cati dintre cei prezenti la vot vor fi fost convinsi de campania online?

Recomandări

11 comentarii

  1. Foarte misto comentariul. De bun simt 🙂

  2. Traian Basescu: greseli strategice

    Cu toate acestea, cred ca strategia folosita in aceasta campanie are greseli conceptuale. Iata cateva dintre ele in opinia blogului e – Relatii Publice

  3. Daca presupunem ca “electoratul online” este rupt total de mediul rural si de restul lumii, atunci Basescu e mancat.
    Din perspectiva sociologica insa, se pare ca online sunt tot mai multi lideri de opinie.

    In alta ordine de idei, campaniile pe care le vedem au fost facute pe fuga si scapari au existat in toate taberele.

  4. a existat o scrisoare adresata bloggerilor de catre presedintele suspendat chiar la inceputul campaniei.

  5. Sorin Tudor

    @iuli,

    Ma refer la o scrisoare personalizata si nu la o “scrisoare deschisa”. Stii bine despre ce vorbesc; astfel de scrisori sunt un fapt comun in campanii. Din stiinta mea, nu a existat o astfel de scrisoare personalizata. Stii tu altceva?

  6. “Dragii mei,
    multumesc ca sunteti alaturi de mine. Din pacate, se pare ca se doreste supendarea mea si pe net, iar din acest motiv site-ul este atacat in mod constant. Libertatea voastra de exprimare a deranjat. Obiectivul acestor atacuri este sa opreasca discutiile voastre, sa ne inchida gura. Nu trebuie sa va lasati descurajati, nu trebuie sa-i lasati sa va cenzureze canalele de comunicare! Exprimati-va parerile in continuare atat pe acest site cat si pe alte blog-uri si forumuri. In Romania sunt aproximativ 30.000 de blog-uri, aratati-le ca voi aveti puterea! ”
    Traian Basescu

    http://www.tolo.ro/2007/04/28/mesaj-de-la-basescu-pentru-bloggeri/

  7. Sorin Tudor

    @iuli,

    este vorba despre un mesaj care, asa cum se vede si aici, a fost afisat pe site-ul lui Traian Basescu si nu despre o scrisoare personalizata. Eu ma refeream la ceva care sa inceapa cu “Draga Iuli”, de exemplu… 😉 Mare diferenta intre una si cealalta!

  8. aaaaam inteles. un fel de spam de la presedinte?! 🙂

  9. S-a implicat multa lume in campania online, multe bloguri au avut posturi politice. Probabil s-ar fi implicat si mai multe daca ar fi existat acea scrisoare, oricum campania dusa de pd+basescu a fost net superioara celei duse de psd+geoana.

    PS: linkul spre vizitatori unici duce spre referintele acestui blog, nu spre statisticile basescu.ro in trafic.ro 😉

  10. Sorin Tudor

    Multumesc mult pentru observatie, Adrian! Am corectat. Mai bine mai tarziu…

Leave a Reply to Sorin Tudor Cancel reply