Despre ce mai e “wow!” pe facebook și efectele acestui “wow!”.
Dacă e sâmbătă și afară e cald și frumos, nu trebuie să fii vreun specialist online pentru a-ți da seama că numărul celor care stau în fața monitoarelor este mai mic decât în alte zile. Și, cu toate acestea, o știre pubicată pe WebCultura, sâmbătă la ora 15:52, a strâns până la ora 24:00, peste 1.900 de like-uri pe facebook. Iar duminică – zi la fel de liberă și de însorită, a mai strâns încă 600 de like-uri. Iar astăzi, luni, până la ora 12:00, ajunsese deja la peste 2.600 de like-uri.
O simplă știre, nicidecum un articol. Și nicidecum cea mai exclusivă, creativă, mai bine scrisă sau mai interesantă. Această știre. Și atunci cum se explică toată această avalanșă de like-uri?
1. Subiectul e clar, ajutat mult: după pumnul în plex primit cu ocazia “succesurilor de la BAC” – mediatizat intens cu savoarea răsucirii cuțitului în rană -, orice reușită a elevilor români vine ca un necesar pansament.
2. Susținerea. Pe WebCultura, subiectele cu câteva sute de like-uri sunt obișnuite. Iar pe pagina de facebook, cele cu 50 de like-uri la fel. Acesta însă a adunat nu mai puțin de 264 de share-uri pe pagina de facebook. Și încă 223 de share-uri pe pagina de facebook a AQUA Carpatica (care au 329.000 de fani și, important, cam 40.000 care vorbesc despre ea). Cu diferența majoră că, în timp ce pe WebCultura s-au strâns 75 de like-uri, pe AQUA Carpatica s-au strâns 1.143 de like-uri…
3. Orgoliul național explică însă, în cele din urmă, ambele seturi de cifre. Avem nevoie să credem că lumea întreagă recunoate ceea ce noi, pe tărâm mioritic, suntem convinși genetic că este nu doar adevărat, ci de necontestat: noi, românii, suntem foarte – dar foarte! – deștepti. Doar soarta ne e potrivnică, iar în cele șase litere ale cuvântului soartă fiecare e liber să toarne ce-l taie capul.