Incotro .ro?

Spuneam aici ca “anul 2008 va fi anul in care va incepe adevaratul razboi al marilor trusturi, anul in care partea de continut a internetului romanesc va fi adjudecata si anul care prevesti primele falimente importante”.

In fapt, un razboi anuntat de o intrebare cu raspuns evident:

Pot fi concurate, pe partea de continut online, marile trusturi de media (costuri scazute pentru continut) de catre companiile activand doar in internet (costuri mari pentru continut)?

Incotro .ro?

Pana acum, in lumea noastra (mica, dar plina de potential), obisnuiam sa ne linistim rostind regula de aur: offline-ul nu aduce online. Cat de adevarata mai este aceasta regula in fata autopromovarii sustinute, desfasurate prin intermediul continutului offline?

Ne place sau nu, segmente importante ale publicului sunt directionate spre online prin intermediul media traditionale. Promovarea Sport.ro, ascensiunea bazata pe scandaluri de presa a editiilor online Click! si Atac sau blogul Elenei Udrea (pentru a da si un exemplu din blogosfera) sunt elocvente in acest sens.

Dezvoltarea online a marilor trusturi de presa este fireasca. In primul rand, pentru ca le este la indemana. In al doilea rand, pentru ca si din punct de vedere al vanzarilor sunt in avantaj: este mult mai usor sa vinzi pachete complete de promovare (tv, radio, presa scrisa si internet) decat sa vinzi doar promovare online. Si in al treilea rand pentru ca este necesar: de ce sa astepti sa profite altii de declinul editiilor tiparite, cand poti sa oferi consumatorului propria alternativa?

Firesc, din aceasta confruntare, companiile cu activitate strict online care au in portofoliu site-uri de continut vor iesi infrante. Vor mai rezista probabil agregatoarele de stiri, insa, spre sfarsitul lui 2008, nici macar acestea nu vor mai fi ce au fost. Practic, piata de continut online se va inchide in jurul marilor trusturi de presa.

Ca rezultat, companiile de care vorbim vor fi silite sa isi concentreze eforturile pe zona de servicii online. Desigur, suprematia lor va fi atacata si aici, insa este o pozitie mai usor de aparat, iar castigatorii se vor decide mai greu.

Piata de publicitate si antreprenorii

Paradoxal, “razboiul online” va avea ca rezultat cresterea pietei de publicitate. O crestere care va depasi 15 milioane de euro si care, pana la un punct, va veni pe cai naturale: maturizarea unor site-uri, apetitul crescut al advertiserilor, campaniile electorale din 2008. Spun “pana la un punct” pentru ca, in fapt, cresterea spectaculoasa din 2008 se va face cu precadere pe baza “finantarilor ascunse”. Sau, altfel spus, cresterea spectaculoasa va fi una artificiala.

In realitate vom avea de a face cu o crestere modesta. O crestere din care micii antreprenori nu vor avea nimic de castigat. Ba dimpotriva.

In timp ce tortul publicitatii va fi impartit de marii jucatorii, micii antreprenori se vor vedea supusi unor presiuni din ce in ce mai accentuate in a li se prelua proiectele: piata de servicii online va fi colacul de supravietuire al unor companii importante, iar aerul proaspat adus de micii antreprenori va fi singurul in stare sa umfle acest colac.

Lipsiti de resurse financiare, unii vor accepta preluari subevaluate. Altii vor refuza si se vor trezi, peste noapte, cu proiectele clonate si promovate de entitati pe care nu le vor putea concura. In 2008, micii antreprenori vor trebui sa reactioneze. Poate o structura umbrela care sa le protejeze interesele ar fi potrivita (se aude Mircea?). Sau poate exista si alte solutii. Cert este ca daca nu vor sti sa stranga randurile, multi dintre ei vor fi decimati. In buna regula a economiei de piata.

Comunitatile: marea miza a anului 2008

Pana in 2007, Neogen.ro putea fi considerat “stapanul comunitatilor”. Apoi, pe neasteptate a aparut Trilulilu.ro, iar “copiii” s-au dovedit in scurt timp un competitor serios care, nu de putine ori, au dat lectii “vechilor maestri”.

In 2008, la acest capitol, Neogen nu va mai fi concurat doar de Trilulilu: Costin ne lasa sa intelegem ca trustul Pro are preocupari intense in aceasta zona si este de presupus ca exemplul lor va fi urmat si de altii.

Comunitati sunt necesare chiar daca, in opinia mea, piata nu este suficient de matura pentru astfel de servicii. Pentru ca ratiunile de marketing spun ca acest segment trebuie ocupat. Mai ales ca, dupa cum spune Marius Pahomi, greucenii vor veni in .ro (yahoo este primul care a confirmat).

Da, in online, 2008 va fi un an involburat. Un an in care blogosfera romaneasca va atinge faza de stagnare. Despre 2008 si despre blogosfera, in urmatoarea insemnare. 😉

Recomandări

10 comentarii

  1. […] 6. Sorin Tudor ne invita la o meditatie interesanta despre viitorul .ro […]

  2. te duci prea departe.

    Online la trusturi mari de presa e prea mult. Ei inca nu stiu ce e ala online, nu stiu cu ce se mananca, nu au proiecte. Iar daca le au vine unul ca mine, le afla si le cumpara siturile inainte de a le demara ei.

    La noi in trusturile de presa avem doar Costin, care face treaba buna, dar doar pe target, nu vine cu idei. Si daca o sa vina o sa fie el singur deasupra tuturor.

    Eu zic ca anul viitor va fi unul misto din punct de vedere online. Daca nu vor face nimic trusturile de presa, vor pierde in detrimentul nostru, al micilor intreprinzatori care cu 2 servere in romania si cu putina vointa si codare vor zgudui in trafic jucariile mari.

  3. Sorin Tudor

    @ Piticule,

    Da drumul odata la proiectele alea si la anul, pe vremea asta, da-mi peste nas ca m-am inselat! In cazul in care imi sta in puteri, eu te voi sustine neconditionat!

  4. @Piticu21: si eu tot pe cei mici pariez; daca avem dreptate la anul pe timpul asta bem o bere Piticule, ce zici ?

  5. Trebuie sa ai cojones sa poti sa pleci in online-ul romanesc si sa scoti si bani. E putere de vanzare mica, pe servicii e full, produse asisderea. Nise?

    Cojones as in tones of money pentru un content oarescum original. Poate fi si UGC sau nu.

  6. […] Una peste alta insa, 2007 pentru FitYourBusiness Romania este anul acumularii de experienta pe toate planurile, si pune o baza foarte sanatoasa pentru un an 2008 de la care asteptam extrem de multe. Iar daca Sorin vede 2008 in online ca fiind furtunos (iar Orlando interesant), eu unul vad 2008 pentru noi ca fiind extrem de provocator. Fiti cu ochii pe noi si veti vedea ce si cum, o sa va surprindem Taguri: fyb, retrospectiva 2007 […]

  7. Cred ca la partea cu anteprenorii gresesti. Un site poate fi clonat, insa asta nu ii va garanta succesul celui care a facut clona – indiferent de sumele pe care le investeste.

    Ramane de vazut! 🙂

  8. […] Afirmaţia este scoasă din context, dar rămâne un un punct de plecare în discuţie. […]

Leave a Reply to Mircea Scarlatescu Cancel reply