Globuri si bloguri

Pe final de an, pornind de la un comunicat Trafic.ro, Zoso posteaza un text menit sa starneasca, o data in plus, nelinisti mai vechi. Nelinisti care i-au bantuit pe multi, pe parcursul intregului an: pe ce se bazeaza si, mai ales, cui foloseste cresterea internetului romanesc?

Exista o crestere a Internetului romanesc? Da, fara indoiala, o astfel de crestere exista: Trafic.ro a contabilizat, in luna octombrie 2006, 7.030.657 vizitatori unici din Romania.

Pentru cei interesati: Trafic.ro contabilizeaza numarul maxim masurabil al utilizatorilor de internet din Romania folosind o tehnologie bazata pe combinatia dintre IP si amprenta software a browserului si plugin-urilor instalalte (tehnologie distincta de aceea folosita pentru contorizarea site-urilor). Acest numar se incadreaza intr-o marja de eroare care depinde, in principal, de rata de stergere a cookie-urilor si de numarul de persoane care folosesc acelasi computer.

Pe ce se bazeaza aceasta crestere? Nu voi raspunde la aceasta intrebare in mod explicit. Cei interesati pot apela la Zoso pentru raspuns (cei 30 de euro/ora pe care ii solicita sunt o “oferta de sarbatori”, de vreme ce raspunsul ii va scuti de cheltuieli cu mult mai consistente). Voi afirma doar ca aceasta crestere nu se bazeaza pe “download-ul de continut adult”, asa cum, distrandu-se, Zoso ii poate lasa pe unii dintre cititorii sai sa creada.

Sigur, “americanii au măsurat că 60% din traficul online îl reprezintă downloadul de conţinut adult“, insa linkul oferit duce catre un studiu care nu vorbeste despre despre traficul online, ci despre ceea ce downloadeaza americanii atunci cand vine vorba de continut video. 😉

Mai mult: intr-un “Top al celor mai vizitate categorii de site-uri”, top realizat de Trafic.ro prin cumularea datelor pe luna septembrie, avem de a face cu urmatorul clasament: 1. Stiri/Massmedia (27.238.274 vizitatori), 2. Calculatoare/Internet (19.385.006 vizitatori), 3. Cautare/Portal (14.664.843 vizitatori), 4. Divertisment (8.696.671 vizitatori), 5. Afaceri/Comert (7.140.787 vizitatori).

Si chiar mai mult: cu 5.568.197 vizitatori, site-urile din categoria Educatie/Invatamant se situeaza in fata celor din categoriile Auto/Moto (4.944.164 vizitatori) si Matrimoniale (4.067.931 vizitatori).

Nu sunt suficient de convingatoare aceste date pentru a demonstra ca nu “continutul adult” a condus la cresterea internetului? Atunci sa folosim date mai recente:

In saptamana 11 decembrie – 17 decembrie 2006, topul cuvintelor cheie (realizat pe baza numarului de cautari) prin care au fost gasite site-urile inscrise in Trafic.ro folosindu-se motoarele de cautare este urmatorul: 1. jocuri, 2. horoscop, 3. referate, 4. miniclip, 5. felicitari, 6. ziare, 7. gsp, 8. mersul trenurilor, 9. libertatea, 10. colinde. Cuvantul cheie “dc++” se afla pe locul “47”, “chat” se afla abia pe locul 84, “odc” pe locul 100, iar “filme porno” pe locul 107.

Concluzia? Cresterea internetului romanesc nu este o urmare a “downloadului de continut adult”. Asa cum nu este nici o urmare a “inclinatiei” de a “downloada ilegal” (in treacat fie spus, nu considerentele morale ii impiedica pe vestici sa downloadeze ilegal la fel de mult ca romanii, ci aplicarea legilslatiei).

Ce urmari va avea cresterea internetului romanesc? Afirmam ca Zoso se distreaza. Insa nu se inseala: bucuria pe care o incearca o parte dintre cei implicati in publicitatea online este lipsita de fundament. Sau, altfel spus, bugetele alocate publicitatii online nu vor cunoaste o crestere proportionala cu cresterea internetului. Si nici macar redirectari notabile.

Bloggerii, creatorii de proiecte independente si site-urile cu adevarat novatoare nu vor cunoaste nici in 2007 gustul bunastarii. Cumva, situatia este asemanatoare aceleia care a existat in presa scrisa cu ani in urma. Am vazut echipe de jurnalisti excelenti, abandonand proiecte independente extraordinare din imposibilitatea de a le sustine financiar. Si am vazut proiecte plictisitoare, incropite de jurnalisti mediocri, prosperand sub umbrela unor trusturi puternice.

Foloseste cresterea internetului utilizatorilor? Un raspuns scurt: in mult mai mica masura decat s-ar putea crede. Si aceasta pentru ca fondurile alocate internetului nu vor avea nici menirea de a educa utilizatorul si nici menirea de a-l ajuta sa aleaga intre proiectele care doar se folosesc de el si acelea care il ajuta cu adevarat.

Cui foloseste cresterea internetului romanesc? Chiar daca ar putea parea un simplu joc de cuvinte, am sa risc un raspuns: cresterea internetului romanesc foloseste chiar internetului romanesc! Si voi incerca sa justific acest raspuns.

Internetul romanesc nu se dezvolta intr-o lume virtuala, ci chiar aici, pe plaiul mioritic. Iar aceia care isi bazeaza predictiile doar pe ceea ce se intampla in Vest, uitand de specificul mentalitatilor autohtone, se afla intr-o mare eroare.

Romanii nu sunt recunoscuti nici pentru capacitatea de a interactiona unii cu altii, nici pentru capacitatea de a coagula comunitati in jurul unor idei comune si cu atat mai putin pentru spiritul civic. Daca ar fi fost asa, am fi avut pana acum o societate civila inchegata si o diaspora unita. Iar aceia care viseaza cu ochii deschisi la web 2.0 ar trebui sa tina cont de aceasta situatie.

Faptul ca www.zoso.ro reuseste sa stranga constant aproape 2.000 de vizitatori unici/zi (si aceasta in conditiile sfarsitului de an) ar fi putut parea, nu cu mult timp in urma, aproape incredibil. Nu pentru ca avem de a face cu un blog. Ci pentru ca avem de a face cu un blog independent. Si cu un blogger a carui vizibilitate nu este data nici de vreo companie aflata in spatele sau, nici de editia online a unei publicatii la care lucreaza. Cei 2.000 de vizitatori unici/zi sunt, pur si simplu, ai lui. E mult? E putin? In actualul context al internetului romanesc este foarte mult. Iar oricine sustine altceva, fie o face din orgoliu, fie nu stie ce vorbeste.

Cresterea internetului va permite tot mai multor romani sa invete unii de la altii. Noi utilizatori vor invata sa “viseze” de la visatorii mai vechi. Iar unii dintre vechii visatori vor invata cum sa devina mai pragmatici. Una peste alta, internetul romanesc va evolua. In ce directie? Ramane de vazut.

Ce pericole se afla la orizont? Nu este nici un secret ca, in viitorul apropiat vom de a face cu “coagularea internetului” in jurul marilor trusturi. Este un proces care a inceput deja. Si este perfect posibil ca, in curand, printr-un soi de “europenism plin de originalitate”, sa avem de a face, dupa modelul presei scrise, cu “baroni ai internetului”. Cat de liber va mai fi internetul romanesc in aceste conditii? Si cat de credibil?

Globuri si bloguri. Nu stiu in ce directie vor evolua blogurile. In defintiv, cate dintre blogurile care se bucura de o cat de mica audienta se mai situeaza astazi in limitele unui jurnal online? Stiu insa ca blogurile vor evolua (nu-i asa, Antonio?). Si ca, fie si numai unele dintre ele, vor avea sansa sa joace pentru internetul romanesc rolul pe care presa ar fi trebuit sa-l joace pentru societatea romaneasca. Un rol in care presa a esuat.

Recomandări

8 comentarii

  1. […] Într-o însemnare de astăzi, Sorin Tudor (PR la Netbridge) îmi dă replica la câteva din ideile exprimate în insemnarea mea de pe 27, O explicaţie pentru 7. […]

  2. Foarte interesanta si elaborata aceasta analiza. Foarte frumoasa este si metafora cu “baronii Internet-ului” 🙂

    Eu am o intrebare legata de raportul intre vizitatorii directi si cei veniti din motoarele de cautare – in contextul in care in TOP-ul 5 a celor mai cautate cuvinte (1. jocuri, 2. horoscop, 3. referate, 4. miniclip, 5. felicitari) par a fi site-uri din zona Divertisment/Educatie, cum poate fi justificat traficul mare pe zona Stiri/Mass-media si care este gradul de duplicare al acestor vizitatori?

    As intelege din statisticile prezentate mai sus ca un procent foarte mare dintre noii internauti sunt de tipul “direct” – tasteaza cele 3 adrese notate pe un caiet langa monitor si de acolo nu se mai misca… evident, sunt oameni care nu au auzit de google, si cred ca un URL trebuie sa contina maxim 3 litere (vezi gsp, evz, ele).

    Sorine, unde gresesc?

  3. Sorin Tudor

    Bogdan,

    Exprimarea suna ca in filmele de categorie B, dar iti multumesc pentru intrebare. Spun iti multumesc pentru ca ,acum imi dau seama, din statisticile prezentate, se pot naste confuzii. Asadar:

    Nu pot preciza care este gradul de duplicare (nu exista statistici in acest sens). In privinta “topului categoriilor” avem de a face cu un grad de duplicare mare pe fiecare categorie in parte (topul este determinat de suma vizitatorilor unici/zi insumati pe o perioada de o luna). Mai mult, as risca sa afirm (fara a avea la dispozitie o cercetare in acest sens) ca rata de duplicare este foarte mare in cazul categoriei Stiri/Massmedia unde, cred, avem de a face cu un numar mai mare de heavy users.

    Raspunsul la prima ta intrebare nu il pot da decat intuitiv (de vreme ce, in acest caz, ar fi nevoie de o cercetare satisfacatoare privind comportamentul consumatorului de internet): 1) modul in care romanul isi incepe ziua de munca nu s-a schimbat prea mult in ultimii cinci ani; ajungem la munca si citim ziarele; 2) nu stiu cati sefi ar face galagie daca te-ar vedea citind un ziar, dar cred ca majoritatea s-ar enerva daca te-ar vedea jucandu-te in timpul programului; 3) editiile online se improspateaza mai des decat paginile de divertisment; 4) stirile ne ofera cel mai adesea nu doar minunate subiecte de socializare -atat la job cat si dupa job- dar, multumita “factorului mioritic” sunt adesea mai de “divertisment” decat divertismentul insusi.

    Acum hai sa ne uitam putin la referreri. In timp ce site-ul Gsp.ro (aflat pe locul 7 in clasamentul general) are mai putin de 10% dintre afisari ca rezultat al motoarelor de cautare, Miniclip.ro (aflat pe locul 17 in clasamentul general) are mai mult de 20% din afisari ca rezultat al motoarelor de cautare. Proportia se schimba atunci cand vorbim de accesari directe. Iar exemplele pot continua.

    Si mai mult: hai sa ne uitam putin la clasamentul general. Vei observa ca primele zece site-uri (mai putin GSP, cred) contin jocuri si horoscop, unele contin referate, iar acum, de sarbatori, majoritatea contin felicitari. Ba mai mult: majoritatea editiilor online contin horoscop si jocuri. Si nu numai ele: intalnim horoscop si jocuri pana si in site-urile de resurse umane.

    Unde ai putea gresi? Ai putea gresi prin faptul ca, stand de prea mult timp intre oameni de internet, ai uitat, probabil, care este comportamentul noului internaut. Ai uitat ca, mereu, langa orice internaut se gaseste un binevoitor care sa-i puna la bookmarks paginile mai importante. Ca este scuzabil sa nu stii cum sa faci ceva la job, dar este de neiertat sa nu stii cu cine s-a mai certat Oana Zavoranu. Si ca motoarele de cautare nu sunt folosite de catre “boboci”, ci, tocmai, de catre cei care au inceput sa prinda ceva experienta.

    Repet, din moment ce nu am la dispozitie cercetari, cele de mai sus sunt simple opinii. Insa m-am straduit sa le ofer. 😉

  4. Multumesc pentru lamuriri!
    Exprimarea “de categoria B” 🙂 se datoreaza faptului ca joc intr-o telenovela la acasatv – ma mai da de gol faptul ca abia de cateva zile am aflat de serviciul trafic.ro (aveam nevoie de el pentru contorizarea site-ului telenovelei – in curand va fi si un film pe marile ecrane) 🙂

    Raspunsul tau ma ajuta sa ajung in “categoria B+” si prin urmare, sa pot formula urmatoarea intrebare: cum se contorizeaza vizitatorii din “bookmarks” – apar in statistica voastra ca “local referrer”?

    Care ar fi raportul lor?

    PS: stiu ca aceste date nu sunt publice si ca mi-ai explicat ca nu ai la dispozitie cercetari insa tu ma stii mai bine cum ca am capul mare (si greu). E clar ca pe undeva se aduna la statistica trafic.ro refereri de genul C:\Documents and Settings\My Computer\Favorites… ?

  5. Sorin Tudor

    Bogdan,

    nu fii rautacios! 🙂 cand am spus ca “exprimarea suna ca in filmele de categorie B” ma refeream la exprimarea mea (“iti multumesc pentru intrebare”)!
    Pentru clarificarea intrebarilor, te poti uita aici.

    Joci intr-o telenovela? Ei, atunci imi explic apucaturile tale prezidentiale! 😉

  6. 🙂

    Am gasit:

    “HDD: cei care au accesat un site printr-un link prezent intr-un fisier de pe hard-disc-ul propriului calculator.”

    Eu ma gandeam ca poate dai mai multe din casa 🙂
    Un procent global sau un raport fata de direct/webmail/motor… 🙂

  7. Gresesti numaratoarea. Eu am intrat in octombrie 2006 cu acelasi PC de pe 4IP-uri. Folosesc mai multe browsere, cookies-urile le cam sterg. Deci? eu reprezint 4 din acei 7milioane… Intrebare de 100 de puncte: cati or fi ca mine?

  8. Sorin Tudor

    KingOBeer,

    Intrebarea este, intr-adevar, de 100 de puncte. Am vorbit despre asta cand am pomenit de “marja de eroare”. Nu exista cercetari care sa poata oferi un raspuns. Tocmai din acest motiv, peste cateva zile (sau, daca vrei, de la anul), Trafic.ro va introduce cateva concepte noi, menite sa reflecte cu o mai mare acuratete evolutiile de pe site-urile contorizate.

Adaugă comentariu